”Am însoțit acest tren de multe ori, fără a ști că pe această locomotivă urma mai târziu să-mi dau examenul de stagiu. Așa cum nu poți uita drumul la grădiniță, apoi drumul spre școală și liceu sau mai târziu la facultate, tot așa nu pot da uitării aceste drumuri cu trenurile de marfă tonate la maxim către Constanța. De fiecare dată, cu regularitate, locomotivele 060 EA dădeau același recital …”

   Așa începe cartea lui Mircea Dorobanțu – Locomotiva 060-EA – 40 de ani de la fabricarea primei locomotive electrice în România, referindu-se la fotografia de pe coperta cărții, ce reprezintă un tren de marfă fotografiat în stația Mircea Vodă.

   Mircea Dorobanțu – născut la Târgoviște în 1972, este un modelist și fotograf feroviar, fascinat de locomotive încă de mic copil , după cum declară el însuși , fascinație care i-a marcat și evoluția profesională ulterioară – a făcut un liceu cu profil feroviar în București și apoi Facultatea de Transporturi – secția Material Rulant de Cale Ferată în cadrul Politehnicii bucureștene. Inginer în Depoul de Locomotive București Triaj, apoi la serviciul Reparații Locomotive în Centralul CFR Marfă, iar din 2005 la catedră în calitate de expert instructor într-un centru de calificare al căii ferate unde se califică, autorizează și examinează toți feroviarii, ca în cele din urmă să-l regăsim ca director al Muzeului CFR în cadrul Centrului Național de Calificare și Instruire Feroviară (CENAFER). Muzeul CFR pe scurt spus, denumirea corectă fiind Centrul Patrimoniului Muzeistic și Documentare Tehnică Feroviară.

   Cartea este o colecție de fotografii și date de ordin tehnic și istoric referitoare la locomotiva electrică 060-EA ”această minunată mașină care a accelerat progresul în țara noastră timp de 40 de ani”. Putem spune 50 de-acum, avnd în vedere că anul apariției cărții este 2010.
Volumul are coperți cartonate învelite în hârtie printată, este tipărit în Italia și conține peste 100 de pagini cu peste 100 de imagini alb/negru și color, schițe și desene tehnice, realizat în condiții excelente din punct de vedere a materialelor și calității printării. Drepturile asupra ediției aparțin ACME Italia, iar distribuția exclusivă aparține AF Models (Amintiri Feroviare)
Textul este bilingv, în română și engleză, fiind structurat astfel încât pe pagina din stânga este textul în românește, iar pe pagina din dreapta textul în limba engleză. De asemenea explicațiile ce însoțesc fiecare imagine sunt făcute atât în română cât și în limba engleză.
Cartea începe cu date istorice despre electrificarea liniilor din România, începând cu 1913 când s-au electrificat în curent continuu primii 68 de km de linie aparținând căii ferate Arad – Ghioroc – Pâncota – Radna.
   Toate imaginile din carte sunt însoțite de text explicativ, în română și engleză așa cum spuneam, text care conține de cele mai multe ori informații de ordin tehnic sau istoric , mai puțin cunoscute dar extrem de importante și captivante pentru pasionații de modele feroviare de exemplu.
   Alteori comentariile ce însoțesc imaginile ne introduc pur si simplu în atmosfera timpurilor în care au fost făcute fotografiile .
   Informații extrem de prețioase pentru producători de modele sau modeliști în general, referitoare la particularitățile unor locomotive sau trenuri.
   Pentru mine ca pasionat în ceea ce privește weathering-ul modelelor feroviare, cartea reprezintă de asemenea o excelentă sursă de referințe, atât pentru locomotive cât și vagoane. 
   Cartea este binevenită pentru pasionații feroviari din România datorită reperelor de ordin istoric bine documentate și urmărite, iar pentru modeliștii feroviari este un ”must have”, pentru ca abundă de informații și imagini de ordin tehnic, detalii, înmatriculări, scheme de vopsire, referințe pentru weathering și istoria specială a unora dintre mașini de-a lungul timpului cât au fost în serviciu.

Mai multe detalii despre carte găsiți în videoclipul de mai jos

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *